Friday, July 30, 2010

SEJARAH SUNGKAI






~Nama Sungkai lahir drpd cite2 yg plbagai. Salah satunye drpd cite2 ini mgisahkan b/mana nama itu dtg drpd prktaan Cina yg bnama ‘kayu ayam’. Seorg peniaga Cina yg mbeli ayam ke kaw ini tlh mgandar aymnye dgn kayu. ‘sung’ dlm bhs Cina ialah ‘kayu’ dan ‘kai’ ialah ‘ayam’. Ade juge pndpt yg mgatekn terbitnye nme Sungkai ini ialah drpd name sejenis pohon yg pd ms lalu sgt liar tumbuh di sbuah kg iaitu Kg Kelompong, yg mjd name asal pekan ini. Kelompong adlh slh sebuah kg lame selain Kg Tiang Bertarah, Kg Changkat Sulaiman, Kg Perlok, Kg Buluh Telor dan lain. Pohon yg tumbuh byk ini bernama Pokok Sesungkai. Kerana btgnye yg lurus, maka kayunye dijadikan sbg pghlg tebing sg dr roboh. Dgn ini, air dpt mgalir terus dan lnts name Sungai lahir. Akhirnye mnerbitkn name Sungkai.


Name Sungkai juge mungkin lahir drpd ‘Berbuka Puasa’ drpd pkataan satu kaum dr Indonesia. Dikatekan mrk ini tlh sampai ke kg tsebut dlm bulan pose ketike sdg bbuke pose. Kdtgn org Sumatra diptghn abd ke 19 memang tdk dpt dinafikn krn pelarian2 akibat kekerasan pmrintahan Belanda. Ada yg mgatakan dibuke oleh Tok Bikam dr Kampar, Sumatra. Kdtgn org2 Sumatra ini mgikut sungai2 dan ank2 sg yg mpunyai pengkalannya di Teluk Mak Intan. Pelyrn dr Teluk Mak Intan ke Tiang Bertarah dgn sampan ‘Ketiap’ memkn mase hmpir 3 hari. Perhubungn kpulauan2 Indonesia dan Sungkai serta tmpt2 di ngr ini tjalin melalui pdgngn barter. Dr kepulauan itu, terutamanya dr Sumatera ialah brg2 tembakau, kopi, nila, ikn masin, grm (ikan peda) ditukarkn dgn brgn temptn dr hutan spt rotan, damar, atap, gambir dn sbgnye. Kemudian kdtgn org Cina dan India mjdikn Sungkai sbg ptmptn majmuk. Yg pentg, perkampungan baharu dibuka utk kaum Cina sms zmn darurat. Kaum india pula ditempatkn di ldg2 getah pd awal abd ke 20.


Kg2 dlm kaw Sungkai spt Kg Perlok, Menderang, Changkat Sulaiman, Kg Buluh Telur mbawa cite2 yg tsendiri. Kg Perlok dikatakn berasal dr pkataan golok emas (perkataan org Asli). Kg Buluh telur dr sejenis buluh, Kg Tiang Bertarah pule termasyhur krn pokok asam gelugor yg ditarah untuk mbuat tiang rumah tibe2 hilang tertnm. Kononnye ia mpunyai hub dgn Sultan Perak. Kg Changkat Sulaiman adlh sempena name Datok Sulaiman yg mbuke kg itu. Hingga kini, masih ade kuburnye. Kg Aji krn tdpt ramai org Haji di situ.


Fakta yg nyate mgenai Sultan Perak ini belum dpt dibuktikn dgn lebeh jelas. Tetapi ade satu cite mnarik myatekan di kg itu, seorg penghulu bername Rj Laksamana tlh mjumpai seorg puteri dr dlm buih. Saudarenye Tok Temong, ketika blyr keluar tlh mjumpai seorg putera dr dlm hutan. Kedua2nye telah dikhwinkan apabila dewasa tanpa persetujuan laksamana. Kerana rasa tidak puas hati, laksamana dan keluargenye telah keluar dr situ bpindah ke tempat lain dan myumpah keturunannye yg kononnye mjdi asal keturunan Perak supaya jgn mjejak tanah Sungkai. Mengikut cite, Sultan Perak jika dtg ke Sungkai mestilah melapikkn kakinye dgn 7 lapis kuning utk mngelakkn sumphn itu. Pd mase itu, Islam blum mjd satu tradisi. Sejauhmne pceritaan ini, wallahualam.


Pekan Sungkai dihubungkn dgn ketepi pd 1894, mhubungi Slim di utara dan Bidor di selatan. Stesen ketepi mule2 adlh di tmpt stesen bus skrg. Krn tkut ketepi mgelusur krn tmpt yg tggi, maka stesennye ditukar kire2 sebatu dr pekan Sungkai. Pengankutan utama dulu ialah beca. Selain itu, ade kete kude. Pengkalannye di stesen bus skrg. Kdtgn org India dan Sikh mjdikn pengnkutan btmbh kpd kete lembu, disamping org2 Cina yg mnarik beca. Dr segi ekonomi, org Melayu mjlnkn ptanian yg simple, org Cina mjd peniaga dan buruh2 lombong dan org2 India di estet. Masy Cina bjaya mlahirkn tauke2 dlm bidg perlombongan dan perniagaan lalu mewujudkn Sekolah Khai Meng, 1923. Sekolah Kebangsaan ditubuhkn pd 1900 adlh sekolah yg terawal di kaw Btg Pdg. Satu lg di Timur (Temoh). Murid2 dr sejauh Tapah dtg ke Sungkai mnaiki ketepi tanpa dikenakan tambang. Kini sekolah itu mjd sekolah arab di Pekan Lama. Sekolah Kebangsaan yg tdpt skrg ditubuhkn pd 1932.


Pekan Sungkai mkin bkembang dr mase ke semase dan prubahan bgunan2 dibuat kpd berbentuk batu bata. Sj pekan Sungkai x lengkap jika x dimasukkn dgn pkembangan slps Perang Dunia Kedua. Slh satu yg ketara ialah pbukaan kawasan penerokaan, Sg Klah pd 1960 dan mule diduduki 4 thun kemudian. Name Sg Klah terbit dr nme ikan kelah. Kini kaw Sungkai bertambah maju dgn perusahaan sawit dan getah. Pbukaan Felda Trolak dan Besout mjdikn kaw Sungkai sbg antara pengeluar getah dan sawit yg utama di Perak. Namun, kemajuan Sungkai terbantut krn terkeluar dr jln besar Kuala Lumpur…sekian, slh silap hrp kome betuikn.

9 comments:

  1. Salam,

    Penulisan sejarah yg baik..!! Teruskan.! Datok dari sebelah ayah saya berasal dari Kg Changkat Sulaiman (lama). Penulisan tuan sedikit sebanyak telah menjelaskan lagi pengetahuan saya mengenai kg Changkat Sulaiman dan Sungkai.

    Tuan tahu latarbelakang siapa dia Dato Sulaiman tu?

    ReplyDelete
  2. rajin kamu ye yop... nulih blog hehe.. baguih2 ad jugk orang tulis pase Tok Bikam kat tenet bangge ak..

    ReplyDelete
  3. saya asal orang Sungkai , dduk kt situ 15 thun sejak lahir . saya pernah bersekolah di SK Sungai dan SMK Sg Kruit , pada tahun 2009 umur 16 thun saya berpindah ke Selayang . byk kenangan disana pahit dan manis , kini saya sudah berusia 18thun dan melanjutkan pelajaran di IPTS di KL . sbelum ni sye tak tahu menahu pun sejarah Sungkai , terimakasih admin :)

    ReplyDelete
  4. Sungkai dari dulu hingga ke sekarang bergelar Pekan Cowboy bagi kami , kedai pkul 8 da tutup . ape lah .

    ReplyDelete
    Replies
    1. cmtulaa bgus..xde mude mudi mlm2 lepak2..mcm kl nuh

      Delete
  5. Sekiranya penduduk asal sungkai mejoritinya ada pertalian saudara sesama mereka seperti kata orang tua-tua dari kg tiang bertarah sampai ke chegar machang adalah saudara mara mereka..tanyalah pada penduduk asal sungkai..tempat lahirku.

    ReplyDelete
  6. dalam pekan yang lapuk ditelan zaman mcm tu masih boleh membayar segala bil maxis, celcom atau digi jika berada dlm musim perayaan...kelebihan pekan ini, golongan muda-mudi kalau hendak membeli no ekor, terpaksa pergi ke bidor, dan melarat ke tapah/telok intan, bayangkan jauhnya, lama-kelamaan diorang tidak berjudi lagi...dan melebihkan aktiviti sukan bola sepak atau sepak takraw...ada pemain bola yg asal datang dari sungkai nie yg hebat..

    ReplyDelete
  7. aku buak sungkai bangganya!!!!!!!

    ReplyDelete