Friday, July 30, 2010

SEJARAH SUNGKAI






~Nama Sungkai lahir drpd cite2 yg plbagai. Salah satunye drpd cite2 ini mgisahkan b/mana nama itu dtg drpd prktaan Cina yg bnama ‘kayu ayam’. Seorg peniaga Cina yg mbeli ayam ke kaw ini tlh mgandar aymnye dgn kayu. ‘sung’ dlm bhs Cina ialah ‘kayu’ dan ‘kai’ ialah ‘ayam’. Ade juge pndpt yg mgatekn terbitnye nme Sungkai ini ialah drpd name sejenis pohon yg pd ms lalu sgt liar tumbuh di sbuah kg iaitu Kg Kelompong, yg mjd name asal pekan ini. Kelompong adlh slh sebuah kg lame selain Kg Tiang Bertarah, Kg Changkat Sulaiman, Kg Perlok, Kg Buluh Telor dan lain. Pohon yg tumbuh byk ini bernama Pokok Sesungkai. Kerana btgnye yg lurus, maka kayunye dijadikan sbg pghlg tebing sg dr roboh. Dgn ini, air dpt mgalir terus dan lnts name Sungai lahir. Akhirnye mnerbitkn name Sungkai.


Name Sungkai juge mungkin lahir drpd ‘Berbuka Puasa’ drpd pkataan satu kaum dr Indonesia. Dikatekan mrk ini tlh sampai ke kg tsebut dlm bulan pose ketike sdg bbuke pose. Kdtgn org Sumatra diptghn abd ke 19 memang tdk dpt dinafikn krn pelarian2 akibat kekerasan pmrintahan Belanda. Ada yg mgatakan dibuke oleh Tok Bikam dr Kampar, Sumatra. Kdtgn org2 Sumatra ini mgikut sungai2 dan ank2 sg yg mpunyai pengkalannya di Teluk Mak Intan. Pelyrn dr Teluk Mak Intan ke Tiang Bertarah dgn sampan ‘Ketiap’ memkn mase hmpir 3 hari. Perhubungn kpulauan2 Indonesia dan Sungkai serta tmpt2 di ngr ini tjalin melalui pdgngn barter. Dr kepulauan itu, terutamanya dr Sumatera ialah brg2 tembakau, kopi, nila, ikn masin, grm (ikan peda) ditukarkn dgn brgn temptn dr hutan spt rotan, damar, atap, gambir dn sbgnye. Kemudian kdtgn org Cina dan India mjdikn Sungkai sbg ptmptn majmuk. Yg pentg, perkampungan baharu dibuka utk kaum Cina sms zmn darurat. Kaum india pula ditempatkn di ldg2 getah pd awal abd ke 20.


Kg2 dlm kaw Sungkai spt Kg Perlok, Menderang, Changkat Sulaiman, Kg Buluh Telur mbawa cite2 yg tsendiri. Kg Perlok dikatakn berasal dr pkataan golok emas (perkataan org Asli). Kg Buluh telur dr sejenis buluh, Kg Tiang Bertarah pule termasyhur krn pokok asam gelugor yg ditarah untuk mbuat tiang rumah tibe2 hilang tertnm. Kononnye ia mpunyai hub dgn Sultan Perak. Kg Changkat Sulaiman adlh sempena name Datok Sulaiman yg mbuke kg itu. Hingga kini, masih ade kuburnye. Kg Aji krn tdpt ramai org Haji di situ.


Fakta yg nyate mgenai Sultan Perak ini belum dpt dibuktikn dgn lebeh jelas. Tetapi ade satu cite mnarik myatekan di kg itu, seorg penghulu bername Rj Laksamana tlh mjumpai seorg puteri dr dlm buih. Saudarenye Tok Temong, ketika blyr keluar tlh mjumpai seorg putera dr dlm hutan. Kedua2nye telah dikhwinkan apabila dewasa tanpa persetujuan laksamana. Kerana rasa tidak puas hati, laksamana dan keluargenye telah keluar dr situ bpindah ke tempat lain dan myumpah keturunannye yg kononnye mjdi asal keturunan Perak supaya jgn mjejak tanah Sungkai. Mengikut cite, Sultan Perak jika dtg ke Sungkai mestilah melapikkn kakinye dgn 7 lapis kuning utk mngelakkn sumphn itu. Pd mase itu, Islam blum mjd satu tradisi. Sejauhmne pceritaan ini, wallahualam.


Pekan Sungkai dihubungkn dgn ketepi pd 1894, mhubungi Slim di utara dan Bidor di selatan. Stesen ketepi mule2 adlh di tmpt stesen bus skrg. Krn tkut ketepi mgelusur krn tmpt yg tggi, maka stesennye ditukar kire2 sebatu dr pekan Sungkai. Pengankutan utama dulu ialah beca. Selain itu, ade kete kude. Pengkalannye di stesen bus skrg. Kdtgn org India dan Sikh mjdikn pengnkutan btmbh kpd kete lembu, disamping org2 Cina yg mnarik beca. Dr segi ekonomi, org Melayu mjlnkn ptanian yg simple, org Cina mjd peniaga dan buruh2 lombong dan org2 India di estet. Masy Cina bjaya mlahirkn tauke2 dlm bidg perlombongan dan perniagaan lalu mewujudkn Sekolah Khai Meng, 1923. Sekolah Kebangsaan ditubuhkn pd 1900 adlh sekolah yg terawal di kaw Btg Pdg. Satu lg di Timur (Temoh). Murid2 dr sejauh Tapah dtg ke Sungkai mnaiki ketepi tanpa dikenakan tambang. Kini sekolah itu mjd sekolah arab di Pekan Lama. Sekolah Kebangsaan yg tdpt skrg ditubuhkn pd 1932.


Pekan Sungkai mkin bkembang dr mase ke semase dan prubahan bgunan2 dibuat kpd berbentuk batu bata. Sj pekan Sungkai x lengkap jika x dimasukkn dgn pkembangan slps Perang Dunia Kedua. Slh satu yg ketara ialah pbukaan kawasan penerokaan, Sg Klah pd 1960 dan mule diduduki 4 thun kemudian. Name Sg Klah terbit dr nme ikan kelah. Kini kaw Sungkai bertambah maju dgn perusahaan sawit dan getah. Pbukaan Felda Trolak dan Besout mjdikn kaw Sungkai sbg antara pengeluar getah dan sawit yg utama di Perak. Namun, kemajuan Sungkai terbantut krn terkeluar dr jln besar Kuala Lumpur…sekian, slh silap hrp kome betuikn.

28 comments:

  1. Salam,

    Penulisan sejarah yg baik..!! Teruskan.! Datok dari sebelah ayah saya berasal dari Kg Changkat Sulaiman (lama). Penulisan tuan sedikit sebanyak telah menjelaskan lagi pengetahuan saya mengenai kg Changkat Sulaiman dan Sungkai.

    Tuan tahu latarbelakang siapa dia Dato Sulaiman tu?

    ReplyDelete
  2. rajin kamu ye yop... nulih blog hehe.. baguih2 ad jugk orang tulis pase Tok Bikam kat tenet bangge ak..

    ReplyDelete
  3. saya asal orang Sungkai , dduk kt situ 15 thun sejak lahir . saya pernah bersekolah di SK Sungai dan SMK Sg Kruit , pada tahun 2009 umur 16 thun saya berpindah ke Selayang . byk kenangan disana pahit dan manis , kini saya sudah berusia 18thun dan melanjutkan pelajaran di IPTS di KL . sbelum ni sye tak tahu menahu pun sejarah Sungkai , terimakasih admin :)

    ReplyDelete
  4. Sungkai dari dulu hingga ke sekarang bergelar Pekan Cowboy bagi kami , kedai pkul 8 da tutup . ape lah .

    ReplyDelete
    Replies
    1. cmtulaa bgus..xde mude mudi mlm2 lepak2..mcm kl nuh

      Delete
  5. Sekiranya penduduk asal sungkai mejoritinya ada pertalian saudara sesama mereka seperti kata orang tua-tua dari kg tiang bertarah sampai ke chegar machang adalah saudara mara mereka..tanyalah pada penduduk asal sungkai..tempat lahirku.

    ReplyDelete
  6. dalam pekan yang lapuk ditelan zaman mcm tu masih boleh membayar segala bil maxis, celcom atau digi jika berada dlm musim perayaan...kelebihan pekan ini, golongan muda-mudi kalau hendak membeli no ekor, terpaksa pergi ke bidor, dan melarat ke tapah/telok intan, bayangkan jauhnya, lama-kelamaan diorang tidak berjudi lagi...dan melebihkan aktiviti sukan bola sepak atau sepak takraw...ada pemain bola yg asal datang dari sungkai nie yg hebat..

    ReplyDelete
  7. aku buak sungkai bangganya!!!!!!!

    ReplyDelete
  8. Saya lahir di Kampong Bikam didalam Mukim Sungkai. Bapa saya pernah menjadi Penghulu Mukim Sungkai dari tahun 1940 ke 1954. Bapa saudara saya Allahyarham Cik Gu EE ada lah seorang Guru yang amat terkenal di Sekolah Melayu Sungkai.

    ReplyDelete
  9. Org sungkai sebutanya begini sungkei... Hahaha.. Kg dn pekannya kurang membangun tp skang dh lain skit dah... Rata rata mesti kenal org.. Dr perlok smp ke tiang tarah sebab semuanye org asal bersaudara..

    ReplyDelete
  10. Klinik kesihatan sungkai mmg terbaik..lepas jam 5pm..tekan je butang kecemasan..pasti akan ada staf oncall dtg memberi rawatan..terbaik..

    ReplyDelete
  11. Alhamdulillah, saya asal sungkai, sekarang kat batu gajah, arwah opah saya orang asal kg perlok lama, baru kembali ker rahmatullah awal bulan 3 haritu.kena buat kajian lebih mendalam lagi ni. Syabas tuan.

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum)
    Apa name opahnya?
    Sekarang duduk Batu Gajah kat area mane?

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum tuan... Sungkai tanah airku... Bermulanya kisah bernama langkapuri semasa di jalankan sistem barter... Penuh kapal besar2 dpt masuk ke laut tawar... Airnya jernih dan deras namun ada pasang surutnya... Pulai belayar menjadi ukuran... Jika kehulu air sedang pasang dan jika ke hilir air sedang surut...
    Cuma kte nk mencelah sikit tentang kisah felda sg.kelah... Tuan kene rujuk org2 lama disana yg masih ada memegang sejarah asal... Jika ada lama dan pastilah ada yg baru... Jika dilihat di Sungkai ada tempat bernama kelah baru jalan menghala keslim dari Sungkai sebelum smpi ke simpang trolak... Ada 1 Kmpg bernama kampg kelah lama... Cuba fikir dimanakah kampg kelah lama? Hihihi... Dan mengapa felda sg.kelah diberi nama begitu? Jika kte cari nama sg.Kelah hanya ada di Kmpg kelah baru.. tpipelik kan felda sg.klah diberi nama sg. Kelah sempena nama ikan kelah... Mcm lawak pn ada... Kenapa x diberi nama Felda ikan kelah... Kenapa mesti felda sg kelah??? Disitu persoalannya yg menjadi sngt kontroversi...
    Kerana nama kelah ni ada didalam kitab2 bhuda lama. Atau dlm kitab2 Hindu lama... Yg mana dia kata kan kota kelah ada kolam air panas... Bknkan kah difelda sg kelah ada kolam air panas... Yg kononnya akar dari gunung berapi di renjani... Itu dlm kitab mereka yg mana dikatakan di kota kelah ini dahulu mempunyai 1 tamadun yg sngt maju yg mana menghasilkan besi2 yg berkualiti dan bnyk pedang2 yg dipakai di tanah arab adalah dari kota kelah yg mampu memutuskan ledang lain hihihi.. hebatkan tamadun Melayu purba... Huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  14. Kisah cina memerintah 14 hari di sungkai kisah kaum meliling dan kaum rawe berbalas jurus semua nye sudh di ceritakn oleh pak din duduk menderang darah daging puteri buih

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  15. Apakah sebenarnya khasiat teras sesungkai....boleh beri pencerahan keaa...

    ReplyDelete
  16. Salaam....Sya anak jati Felda trolak Utara...yg pasti Cerita yg Di kongsi adalah sangat baik pengisiannya...Benar atau tidak terserah kepada anda semua...Tahniah Dato'....

    ReplyDelete
  17. Boleh Dato' buat perkongsian mengenai pertempuran British Dan Jepun Di Estet trolak Dan sehingga Seorang Kapten British Hilang setelah mengundurkan Dori semasa pertempuran Di trolak...Kali terakhir Kapten itu Di lihat menaiki motosikal menuju ke Hutan Kawasan Trolak....

    ReplyDelete
  18. Semoga prof' Sihat... insha'Allah....

    ReplyDelete
  19. Salam tuan boleh x dapatkan maklumat berkaitan tarian inai di kampong perlop lama kerana dari catatan yang saya baca tarian inai ini dipopularkan oleh masyarakat kampong ini pada masa dahulu mungkin ada kaitan dgn kesenian dari Rokan atau indaragiri Sumatera

    ReplyDelete
  20. Salam cerita ini semuanya penuh dng misteri yg entah tidak tahu bila kiya tahu..betul ke idak ke..tapi yg saya tahu lain pulak..sejarah asalnya berlaku sekitar abat ke 10..dng 4 bersaudara iaitu 1.tok kemasik.(ganda,6b,cawang,federal,cht cong)2.tok gemuruh(tunjung,kicai,rimba piatu,ting bertarah,alah panjang) 3.tok sulaiman/tok karma setia(kela,cht sulaiman,gemboiA,B,pekan lama/sungkai.kg gajah,cht sio..tol skrg) 4.tok bongsu(kg aji,buluh telur,gontung,surau tinggi,perlok lama,menderang,kebun kecik,cego macang,lio,tesong/lata bongsu) mereka inilah sejarah yg diterlupakan.

    ReplyDelete
  21. Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉
    Assalamualaikum salam sejahtera warga group📢

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit gout kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba saya ni. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

    3) banyak pengalaman dah saya berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan gout. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dan lain lain

    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.


    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .💪🏼


    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.

    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ....................................................................................................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah semakin sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................

    ▪️ Kanser Limforma B - cel tahap 4

    En Shahrizal Taib, 41 tahun, pesakit kanser Limforma b cell tahap 4 ketulan di paru paru 8 cm pernah kena tebuk paru2 sebab berair ,tahun 2020. Dia mula minum jus herba pada tahun 2021. Pernah jalani kimoterapi 8kali dan radioterapi 15kali. Dia minum jus herba ini semasa dalam kimoterapi dan badan terasa bertenaga, tidak mengganggu proses kimo malah amat memberi tenaga tidak seperti pesakit lain yg tak minum herba. Herba bukan beri tenaga saja tp merawat sampai sembuh.


    Call order wasap@call- En Mohd Zuhairi Bin Noordin- 017-4687570

    ReplyDelete